...ott kezdődik a fényezés. Legalábbis én a kész autót szoktam átfényezni (lehet a fényezéssel is kezdeni, utána tuningolni). Ilyenkor a kész képem részletei egy csomó rétegen vannak szétszórva, viszont ezeket szeretném megtartani, hátha később még jók lesznek valamire. Ezért duplikálom a képet.
Jól (össze)fésülünk
A másolaton már nem sajnálom a rétegeket, ezért a láthatókat összefésülhetjük eggyé.
Kő egy kő
A kép után duplikáljuk megmaradt a egyetlen látható rétegünket is. Erre azért van szükség, mert nem akarjuk az egész képet átszínezni, csak az autó fényezett részeit, és a legegyszerűbb, ha a szobrász-módszert követjük: veszünk egy nagydarab követ, és lefaragjuk a felesleget róla. A duplikáció helyett megtehetjük azt is, hogy a lapított réteget egyszerűen rámásoljuk az eredeti kép egy új rétegére. Ennek az az előnye, hogy egy fájlban lesz minden.
Fekete-fehér, igen-nem
A következő lépésben fosszuk meg az új réteget a színektől - ez is kihagyható lépés, de egy telítettlen képet könnyebb színezgetni.
Masírozó hangyák - 1
Most már jó lenne megragadni a lényeget, vagyis a fényezett részeket. Erre sokféle módszer létezik, egyetlen nem: az egyszerű. Lehet varázspálcával, vagy szín szerint kijelölni, esetleg útvonalakkal körberajzolni, de talán a legegyszerűbb a szabadkézi kijelölés plusz radírozás. (Ha valaki tud jobbat, írja meg!) Első körben nagy vonalakban körberajzolom az autót.
Masírozó hangyák - 2
A GIMP-ben van lehetőség a kijelölés módosítására: ha a Ctrl-t lenyomva tartva a kijelöléssel metszésben lévő területet rajzolunk körbe, akkor a metszet kikerül a kijelölésből. (PS-ben is működik?) Ráadásul a kijelölt területnek nem kell összefüggőnek lennie, sőt lyukak is lehetnek benne - így kiszedhetjük belőle az ablakok helyét. (A Shiftet lenyomva tartva pedig hozzáadni tudunk a kijelölt területhez, ha túl sokat vettünk le, ezzel visszatehetjük.)
Masírozó hangyák - 3
Ha egy kijelölést nem húzunk körbe, hanem felengedjük az egérgombot, akkor a kiinduló- és a befejezőpont között egyenes lesz a határvonal. Ezt kihasználva szépen csökkenthetjük a kijelölés méretét. Ha a telítetlen kép nem segíti a kijelölés szélének megtalálását pl. fekete-szürke határvonalnál, kapcsoljuk ki a réteg láthatóságát: a fekete-piros jobban megtalálható.
A színe, a visszája
Amit eddig kijelöltünk, az a fényezett felület. Pont ezt kell megtartanunk, ezért invertáljuk a kijelölést. Ezután már törölhetjük a hangyák által körbefutott területet.
Barátunk a Radírpók
Az éleket szép precízen a felesleges területek leradírozásával alakíthatjuk ki. Használjunk kicsi, bolyhos szélű ecsetet. Gyakran engedjük fel az egérgombot, ha esetleg beleszaladunk a fényezett felületbe, akkor Undoval csak keveset veszítsünk. GIMP-ben az Undo helyett az anti-radírral is visszaállíthatjuk, ha feleslegesen töröltünk.
Átlátszó trükkök
Megkönnyíthetjük, a dolgunkat azzal is, ha az eredeti réteget ideiglenesen áttetszővé tesszük valamennyire, így jobban látszik, hogy a telítetlen rétegből mennyit radíroztunk.
Boszorkánykonyha
A színkeverésről vaskos cikkeket lehetne írni - talán lesz még ilyen is. Sokféle módon lehet intézni, én a görbéket szoktam használni.
Mielőtt azonban nekilátnánk a kotyvasztásnak, készítsünk egy másolatot a telítetlen, most már csak fényezett rétegünkről, később még jól fog jönni.
Görbítés
Az eszközzel az érték, és a piros, zöld, kék csatornák görbéit módosíthatjuk. Általában elég egyetlen ponton elhúzni a görbét az átlóból, de bonyolult görbékkel érdekes is hatásokat lehet elérni: szabad kísérletezni. A jól sikerült görbéket el is lehet menteni, vissza is lehet tölteni.
Keverem-kavarom
Az új színes réteg valószínűleg nagyon plasztikus, rajzfilmszerű lesz, ezért érdemes "színezet" módban használni, ekkor remekül megmaradnak az eredeti fények, árnyékok. Én azt szoktam csinálni, hogy több különféle színű karosszériát készítek (ugye megvan még a telítetlen másolata). Ezeket aztán különféle átlátszósággal, különböző sorrendben jelenítem meg, illetve ki-be kapcsolgatom őket. Ha megtalálom a megfelelő színt, már készen is vagyunk.